Acasa > Depresie > Stresul

sus

Ce este stresul?

Stresul este pur si simplu un fapt natural – forte din interiorul sau exteriorul lumii afecteaza individul. Individul raspunde la stres, in moduri diferite, ca si mediul lui. Din cauza supra abundentei de stres din viata noastra, il percepem de obicei ca o experienta negativa, dar dintr-un punct de vedere biologic, stresul poate fi o experienta neutra, negativa sau pozitiv.
In general, stresul este legat atat de factori externi cat si interni. Factorii externi includ mediului fizic, inclusiv locul de munca, relatiile cu ceilalti, casa si toate situatiile, provocarile, dificultatile, si asteptarile cu care te confrunti zi de zi. Factorii interni determina abilitatea organismului sa raspunda la stresul extern. Factorii interni care influenteaza capacitatea dumneavoastra de a face fata stresului includ nutritia, starea generala de sanatate, emotionala, cantitatea de somn si odihna.
Omul este creatura cea mai adaptive de pe planeta din cauza evolutiei creierului uman. Acest lucru se datoreaza in mare adaptabilitatii la schimbari. Prin urmare, noi, spre deosebire de alte animale, putem trai in orice climat sau ecosistem, la diverse altitudini. Mai mult decat atat, cel mai recent, am invatat sa traim in aer, in mare, si chiar in spatiu.
O scurta istorie a stresului
Cheia pentru intelegerea aspectelor negative ale stresului este mediul interior (mediul intern al organismului), concept al fiziologul francez Claude Bernard. In acest concept, el a descris principiile de echilibru dinamic. Intr-un echilibru dinamic, constanta, o stare de echilibru (situatie), in mediul intern corporal, este esentiala pentru supravietuire. Prin urmare, modificarile externe din mediu sau fortele externe care schimba echilibrul intern trebuie sa fie compensate pentru ca organismul sa supravietuiasca. Exemple de astfel de forte externe includ temperatura, concentratia oxigenului din aer, cheltuielile de energie, precum si prezenta pradatorilor. In plus, bolile au fost, de asemenea, factorii de stres care ameninta constanta mediului interior.
Neurologul Walter Cannon a inventat termenul homeostaziei pentru a defini in continuare echilibrul dinamic pe care Bernard l-a descris. De asemenea, el a fost primul creditat cu recunoasterea faptului ca factorii de stres ar putea fi emotionali, precum si fizici.
Hans Selye, un alt om de stiinta timpurie, care este cunoscut pentru ca a studiat stresul, extinde observatiile lui Cannon. El a inclus, ca parte a sistemului corpului ca raspuns la stres, glanda pituitara, o glanda mica, la baza creierului. El a descris controlul secretiei de hormoni (de exemplu, cortizol) care este important in cadrul raspunsului fiziologic la stres de catre cealalta parte a glandei suprarenale cunoscuta sub numele de cortex. In plus, Selye a introdus de fapt, termenul de stres de la fizica si inginerie, definindu-le ca “actiuni comune ale fortelor care au loc in orice sectiune a corpului, fizice sau psihologice.”
In experimentele sale, Selye induce stresul la sobolani intr-o varietate de moduri. El a gasit raspunsurile tipice si constante psihologice si fizice la situatiile adverse care au fost impuse pe sobolani. La sobolanii expusi la stres constant, el a observat extinderea glandelor suprarenale, ulcerelor gastro-intestinale, precum si o atrofia (distrugerea) sistemului imunitar (de aparare). El a numit aceste raspunsuri ca adaptare generala la stres (ajustare) sau sindrom de stres. El a descoperit ca aceste procese, care au fost adaptive si normale pentru organism ar putea deveni la fel ca bolile. Acestea sunt procesele de adaptare, in cazul in care acestea sunt excesive, ar putea deteriora organismul.

sus

Care sunt semnele si simptomele de stres?

Excesul de stres se poate manifesta intr-o varietate de simptome emotionale, comportamentale, si chiar fizice, simptomele de stres variaza enorm intre persoane diferite. Cele mai frecvente simptome raportate de catre cei care se confrunta cu stres in exces cuprind tulburarile de somn, tensiunea musculara, durerile musculare, durerile de cap, tulburarile gastro-intestinale si oboseala. Simptomele emotionale si comportamentale care pot insoti stresul in exces includ nervozitate, anxietate, schimbari in obiceiurile alimentare, inclusiv supraalimentarea, pierderea de entuziasm sau energie, precum si schimbarile de dispozitie, cum ar fi iritabilitatea si depresia.
De asemenea, este cunoscut faptul ca persoanele aflate sub stres au o tendinta mai mare de a se angaja in comportamente nesanatoase, cum ar fi utilizarea excesiva sau abuzul de alcool si droguri, fumatul, si de a face alegeri nutritionale proaste. Aceste comportamente nesanatoase pot creste in continuare severitatea simptomelor legate de stres, de multe ori duc la un “cerc vicios” de simptome si comportamente nesanatoase.
Experienta stresului este foarte individualizata. Ceea ce constituie un stres coplesitor pentru o persoana nu poate fi perceput la fel de alta. De asemenea, semnele si simptomele de stres prost gestionate vor fi diferite pentru fiecare persoana.

sus

Cine este cel mai vulnerabil la stres?

Stresul vine in multe forme si afecteaza oameni de toate varstele si toate categoriile sociale. Nu exista standarde externe care pot fi aplicate pentru a anticipa nivelul de stres din indivizi – nu trebuie sa ai un anumit loc de munca pentru a nu fi stresat la serviciu, la fel cum o mama cu un singur copil poate fi mai stresata decat o mama cu mai multi copii. Gradul de stres in viata noastra depinde foarte mult de factorii individuali, cum ar fi sanatatea noastra fizica, calitatea relatiilor noastre interpersonale, numarul de angajamente si responsabilitatile care le puteti lua, gradul de dependenta al altora asupra noastra, asteptarile noastre, sprijinul pe care il primim de la altii, si numarul de modificari sau evenimente traumatice care au avut loc recent in vietile noastre.
Unele generalizari, cu toate acestea, pot fi facute. Oamenii cu “retele” sociale de sprijin adecvate sufera mai putin de stres in comparatie cu cei fara sprijin social adecvat. Oamenii care sunt prost hraniti, care dorm inadecvat, sau care sunt bolnavi fizic, de asemenea, au o capacitate redusa de a gestiona presiunile si stresul vietii de zi cu zi si pot raporta un nivel mai ridicat de stres. Unii factori de stres sunt mai ales asociati cu anumite grupe de varsta sau etape de viata. Copiii, adolescentii, parintii care lucreaza, si varstnicii sunt exemple de grupuri care se confrunta de multe ori cu factori de stres.
Stresul adolescentilor
Anii adolescentei aduc de multe ori o crestere a stresului si presiunilor. Studiile au aratat ca stresul excesiv in timpul adolescentei poate avea un impact negativ asupra sanatatii atat fizice, cat si psihice de mai tarziu din viata. De exemplu, stresul in adolescenta este un factor pentru dezvoltarea depresiei, o afectiune grava, care poarta un risc crescut de sinucidere.
Din fericire, strategiile eficiente de management al stresului pot diminua efectele negative ale acestuia. Prezenta sprijinului social intre prieteni, familie, si afilieri religioase sau grupuri de alta natura pot ajuta la reducerea experientei subiective de stres in timpul adolescentei. In cazurile severe, un medic poate recomanda un tratament sau consiliere, care pot reduce riscurile pe termen lung de stres la adolescenti.

sus

Care este raspunsul sanatos la stres?

Un aspect-cheie al unui raspuns adaptational sanatos la stres este durata de timp. Raspunsurile trebuie sa fie initiate rapid, mentinute pentru o perioada adecvata de timp, si apoi inchise, pentru a asigura un rezultat optim. Un raspuns rapid la stres sau omisiunea de a opri un raspuns poate avea consecinte biologice negative asupra unui individ. Raspunsurile sanatoase cuprind trei componente:

  • Creierul mediaza raspunsul imediat. Acest raspuns trimite semnale suprarenale pentru a elibera epinefrina si norepinefrina.
  • Hipotalamusul (o zona centrala din creier), precum si glanda pituitara, reactia mai lenta de semnalizare a cortexului suprarenal pentru a elibera cortizol si alti hormoni.
  • Multi centri neuronali (nervosi), sunt implicati in raspunsul comportamental. Acest raspuns creste excitarea (vigilenta, constientizarea sporita), concentreaza atentia, inhiba hranirea si reproducerea comportamentului, reduce perceptia durerii si redirectioneaza comportamentul.
sus

Cum raspundem stresului la locul de munca?

In timp ce povestea completa nu este pe deplin cunoscuta, oamenii de stiinta inteleg tot mai mult despre modul in care poti raspunde la stresul de la serviciu. Cele doua sisteme principale implicate sunt axa hipotalamo-hipofizo-suprarenalian (HPA) si SNS. (Aceste sisteme sunt descrise mai tarziu.) Declansate (activate) in primul rand printr-o zona din trunchiul cerebral (cea mai joasa parte a creierului), numita locus coeruleus, SNS secreta epinefrina si norepinefrina. Urmatoarele sunt cele cinci concepte mai importante care ne amintesc despre aceste doua sisteme:
1. Sunt reglementate printr-o bucla de feedback pentru a reglementa raspunsul. 2. Interactioneaza unele cu altele. 3. Acestea influenteaza alte sisteme si functii ale creierului. 4. Variabilitatea genetica (mostenita) afecteaza raspunsurile celor doua sisteme. 5. Raspunsurile prelungite sau covarsitoare a acestor sisteme pot fi daunatoare pentru un individ.

sus

Care este rolul axei hipotalamusului-hipofizo-suprarenalian (HPA) la stres?

Axa HPA este o grupare de raspunsuri la stres prin creier si glandele pituitara si suprarenala. In primul rand, hipotalamusului (o parte centrala a creierului) elibereaza un compus numit corticotrofina factor de eliberare (CRF), care a fost descoperit in 1981. IRC apoi se deplaseaza la nivelul glandei pituitare, in cazul in care declanseaza eliberarea unui hormon adrenocorticotrophic hormon, (ACTH). ACTH este eliberat in sange si provoaca cortexul glandei suprarenale pentru a elibera hormoni de stres, in special cortizol, care este un hormon corticosteroid. Cortizolul creste disponibilitatea de aprovizionare cu combustibil al organismului (carbohidrati, grasimi, si glucoza), care este necesar pentru a raspunde la stres. Cu toate acestea, in cazul in care nivelurile de cortizol raman ridicate pentru prea mult timp, exista un raspuns inflamator scazut.
Pentru ca ei suprima sistemul imunitar, corticosteroizii in doze masurate sunt utilizati pentru a trata multe boli care sunt caracterizate prin inflamatie sau un sistem imunitar hiperactiv, cum ar fi astmul si bolile inflamatorii intestinale. Pentru acelasi motiv, ei sunt folositi pentru a ajuta la reducerea sanselor ca organismul nostru sa respinga imunologic un organ transplantat. Corticosteroizii, de asemenea, pot determina retentie hidrica si hipertensiuni arteriale. Prin urmare, este esential ca raspunsul la corticosteroizi sa fie atent controlat (modulat). In plus, nivelurile extrem de ridicate de cortizol pot provoca modificari psihice, inclusiv depresie si psihoza, care dispar atunci cand nivelurile revin la normal.

sus

Care este rolul locus coeruleus-ului in stres?

Locus coeruleus are multe conexiuni in alte parti ale creierului, in special in zonele care aduc si proceseaza informatii senzoriale (informatii de la vaz, auz, miros, gust si pipait). Locus coeruleus secreta norepinefrina si stimuleaza alte centre ale creierului sa faca acelasi lucru. Este ca un stimulator cardiac (ceea ce inseamna ca controleaza ritmul) al creierului. Astfel, aceasta creste excitarea (de constientizare sporita, vigilenta) si vigilenta (vigilenta, grija), si regleaza (moduleaza) actiunea sistemului nervos autonom, care include SNS. Sistemul nervos autonom regleaza fluxul de sange, ritmul cardiac, presiunea arteriala si respiratia. Acesta poate, de asemenea, inchide temporar sistemele gastrointestinala (GI) si sexuale. Aceste reactii initiale apar foarte repede si in mod automat.

sus

Ce stim despre cum se activeaza sistemele noastre interne care raspund la stres?

Atunci cand animalele de laborator expuse la un stres prelungit (de obicei, privarea de hrana, stimularea electrica usoara a labei piciorului, sau de manipulare), se dezvolta un sindrom de stres. Acest sindrom este format din tensiuni arteriale crescute (hipertensiune arteriala), pierderea poftei de mancare, pierdere in greutate, scaderea masei musculare, ulcere gastro-intestinale, pierderea functiei de reproducere, suprimarea sistemului imunitar, si depresie. Cercetatorii, de asemenea, au observat ca stresul de lunga durata (stres cronic) sensibilizeaza sistemul de stres. Ei au mai observat ca administrarea de anumite medicamente, cum ar fi amfetamine sau cocaina, ar putea sensibiliza, de asemenea, raspunsul la stres. In plus, stresul creste constant cu auto-administrarea de medicamente la animalele din laborator. Deci, este indus un cerc vicios.
Separarea precoce de mama, de asemenea, a fost vazuta ca un alt factor de stres puternic la animale. O astfel de separare a fost legata de nivelurile crescute de hormoni de stres care determina sindromul de stres, care include depresia. Studiile pe om sunt in curs de desfasurare pentru a evalua modul in care stresul mamei, chiar la inceputul sarcinii, poate afecta dezvoltarea fatului.
De ce s-ar putea ca stresul mamei sa afecteze fatul? Raspunsul este dat de comunicarea tirajelor de sange intre mama si fat. Din sangele mamei, fatul ia atat elementele bune (de exemplu, substante nutritive si oxigen), cat si pe cele rele.
Aceste animale si studii umane par sa indice faptul ca stresul conduce la depresie. Cu alte cuvinte, stresul cronic in pantecul mamei (in uter) sau privarea precoce (separarea de mama), s-ar putea predispune la dezvoltarea sindromului de depresie, mai tarziu in viata. In plus, alte experimente arata ca administrarea de hormoni de stres poate reduce de fapt conexiunile cerebrale si chiar numarul de celule ale creierului in domenii esentiale, cum ar fi sistemul limbic.
Mai mult, unele tipuri de stres par a fi chiar mai daunatoare decat alte tipuri. Asta este, unele tipuri de stres pot duce de fapt la boli.

sus

Care sunt efectele stresului asupra afectiunilor fizice si psihologice?

Exista dovezi care indica faptul ca stresul anormal cauzeaza diferite boli sau afectiuni. Acestea includ tulburari de anxietate, depresie si abuzul de substante. Stresul poate afecta aproape orice sistem de organe, fiind asociat cu afectiuni diverse cum ar fi tensiunea arteriala, boli cardiovasculare, anumite boli gastro-intestinale, unele tipuri de cancer, si chiar procesul de imbatranire in sine. Stresul, de asemenea, pare sa creasca frecventa si severitatea de dureri de cap, migrene, episoade de astm, precum si fluctuatiile de zahar din sange in diabetici. Exista, de asemenea, dovezi stiintifice care arata ca persoanele care se confrunta cu stres psihologic sunt mai predispuse la raceli si infectii in curs de dezvoltare.

sus

Concluzii cu privire la efectele stresului

Stresul incontrolabil, imprevizibil, si constant are consecinte pe termen lung asupra sanatatii noastre fizice si mentale. Stresul poate incepe in uter si se repeta pe tot parcursul vietii. Una dintre consecintele patologice (anormale) este neajutorarea care duce la lipsa de speranta, la depresie, dar, in plus, multe boli – cum ar fi starile de anxietate cronica, hipertensiunea arteriala, bolile de inima, si tulburarile de dependenta – par sa fie influentate de stresul cronic sau coplesitor.
Natura, cu toate acestea, ne-a oferit procese minunate (mecanisme), pentru a face fata factorilor de stres prin axa HPA si locus coeruleus. In plus, cercetarea ne-a aratat procesele biologice (mecanisme), care explica ceea ce stim cu totii intuitiv ca este adevarat – prea mult stres, mai ales atunci cand nu-l putem prezice sau controla, este nociv pentru sanatatea noastra.

sus

Cum putem gestiona stresul?

Daca ne gandim cu privire la cauzele de stres, precum si la efectele negative ale unor tipuri de stres (stres prelungit, neasteptat, sau chiar de nestapanit), mai multe strategii sanatoase de management devin clare. Un pas important in managementul stresului este exercitiul. Deoarece raspunsul la stres ne pregateste pentru a lupta sau a fugi, trupurile noastre sunt amorsate de actiune. Exercitiul in mod regulat ajuta la randul sau. Astfel, exercitiile fizice pot ajuta la evitarea deteriorarii sanatatii noastre provocata de un stres prelungit. De fapt, studiile au descoperit ca exercitiu este un ajutor puternic antidepresiv, anxiolitic (combate anxietatea).
Timp de secole, in traditiile religioase din Est, beneficiile meditatiei si alte tehnici de relaxare sunt bine cunoscute. Acum, medicina din Vest si psihologia au redescoperit ca intelepciunea speciala, tradusa in metode simple nonspirituale pot ajuta impotriva stresului. Astfel, una sau doua sesiuni de 20-30 minute de meditatie pe zi poate avea efecte de durata benefice asupra sanatatii. Intr-adevar, care mediteaza avansat poate -chiar in mod semnificativ- controla tensiunea arteriala si ritmul cardiac, de asemenea.
Eliminarea consumului de droguri si nu mai mult decat consumul moderat de alcool sunt importante pentru gestionarea cu succes a stresului. Stim ca multe dintre aceste substante sensibiliza raspunsul la stres. Ca rezultat, mici probleme produc valuri mari de produse chimice de stres. Ce e mai mult, aceste incercari cu droguri si alcool pentru a masca stresul impiedica adesea persoana respectiva sa dezvolte modalitati eficiente pentru a face fata sau a elimina stresul.
De fapt, chiar si medicamentele prescrise pentru anxietate, cum ar fi diazepam (Valium), lorazepam (Ativan), sau alprazolam (Xanax), pot fi contraproductive in acelasi mod. Prin urmare, aceste medicamente ar trebui sa fie utilizate cu precautie numai sub stricta indrumare a unui medic. Daca, totusi, stresul produce o problema in plina floare psihiatrica, cum ar fi tulburarile de stres posttraumatic (PTSD), depresia clinica, sau tulburarile de anxietate, apoi medicamentele psihotrope, in special inhibitori selectivi ai recaptarii serotoninei (SSRI), sunt extrem de utili. Exemple de ISRS includ sertralina (Zoloft), paroxetina (Paxil), sau fluoxetina (Prozac).
Stim ca stresul cronic sau neintrerupt este foarte daunator. Luati o pauza de masa si nu vorbiti despre munca. Faceti o plimbare in loc de o pauza de cafea. Utilizati un sfarsit de saptamana sa va relaxati. Luati vacante regulate sau chiar weekend-uri lungi pentru sanatatea mintala, la intervale pe care stiti ca sunt potrivite pentru voi.
Creati previzibilitate in munca dumneavoastra si viata de acasa cat mai mult posibil. Structura si rutina in viata ta nu pot impiedica intamplari neasteptate. Cu toate acestea, ele pot oferi un cadru confortabil de la care sa raspunda. Ganditi-va inainte si incercati sa anticipati soiurile de posibilitati, bune si rele, care pot deveni realitati la locul de munca sau acasa. Generati scenarii si planuri de interventie.
Pentru cei care au nevoie de ajutor pentru a face fata stresului, puteti apela la terapie individuala sau de grup. Consilierea si terapia de grup s-au dovedit a reduce simptomele de stres si a imbunatati starea generala de sanatate si atitudine.

Un raspuns la articolul Stresul

  1. sara spune:

    Foarte interesant articolul si detaliat. am citit despre stres si implicid despr depresia provocata de stres si pe depresiv.ro. trebuie sa fim foarte atenti la stresul la care ne supunem zilnic, altfel riscam sa ne imbolnavim grav.

Raspunde

Adresa ta de email nu va fi facuta publica. Campurile obligatorii sunt marcate *

*


*